martinestet.reismee.nl

Halloween, Hurricane & Home

Hoi allemaal!

Change of plans! Ik kom in December definitief naar huis. De dingen hier met me visa konden niet helemaal uitgezocht worden, dat zette me ook aan het denken. Ik heb een geweldig jaar hier gehad, en heb het nog steeds geweldig en ga NYC en mijn kindertjes heel erg missen maar ik heb ook wel weer zin om naar huis te komen. Het is een superervaring geweest die ik in geen 100 jaar had willen missen en ga ontzettend genieten van mijn laatste maand hier!

Dan terug naar het dagelijkse leven, alhoewel... Ik weet niet zozeer of je het dagelijkse leven kan noemen met de gekke dingen die hier gebeuren want we hebben bezoek gehad van Sandy vorige week. Ze kwam vorige week maandagavond aan land in New Jersey.

Voor het weekend waren al waarschuwingen uitgegeven en berichten in het nieuws maar ik nam het niet zo serieus, ik dacht het zal wel meevallen. Dat weekend ging ik Halloween vieren in de stad met een groep meiden en was er nog helemaal niets van te merken. Die zaterdag kreeg ik wel een mail van school dat de classes voor die zondag waren gecanceled vanwege de orkaan. Dit omdat New York de metro ook om 7 uur 's avonds zou sluiten en na 4en er minder treinen zouden gaan rijden.

Ik was die dag in de stad omdat we in een hotel hadden geslapen dus ben op tijd de stad uitgegaan want je kon merken dat het weer wat veranderde. Het werd kouder en de wind kwam opzetten. Toen ik thuis kwam was er niet zo veel aan de hand nog, ja een hoop wind en regen maar dat was het wel. Maandag veranderde dat wel. De orkaan zou pas 6 uur ’s avonds aan land gaan maar had gedurende de dag al grote delen van de kustplaatsen onder water gezet en ik heb het in me leven nog nooit zo hard zien waaien.

Mijn hostvader werkt voor het elektriciteitsbedrijf van de staat New Jersey en is sinds de zondagavond voor de orkaan al 16 uur shifts aan het werken. Wij hadden de maandagavond nog mazzel, het ging steeds harder waaien. Steeds meer regen viel en de elektriciteit viel 2 keer uit voor een minuut. Maar het kwam steeds terug, wel zagen we hier en daar in de buurt de elektriciteitspalen oplichten en schokken. Rond 10en gingen we naar bed, zelfs door mijn oordopjes heen kon in de herrie buiten horen. Toen ik wakker werd was ook onze elektriciteit uitgevallen maar was de storm een heel stuk verminderd. Maar ik had dus geen idee wat er buiten allemaal was gebeurd, bij ons in de buurt was er naast heel veel bladeren en takken op de weg niet veel van te zien.

Mijn hostvader vertelde ons wel dat het een flinke bende was, veel wegen afgesloten vanwege gevallen bomen en elektriciteitspalen. We zijn die dag maar gewoon binnen gebleven, nergens was stroom hier in Hamilton dus het had ook geen zin om ergens heen te gaan.

Op woensdag had mijn hostmoeder besloten dat we naar haar ouders in Maryland gingen die wel stroom hadden en die niet echt schade hadden ondervonden aan Sandy. Want mijn hostvader had ons ook verteld dat het terugkrijgen van stroom nog wel een week zou kunnen duren.

Maar we hadden mazzel en hebben maar een nachtje in Maryland hoeven verblijven want onze stroom was wonder boven wonder weer terug.

Toen we in Maryland aankwamen op woensdag zagen we voor het eerst beelden op de tv. Wat hebben wij een mazzel gehad en wat zijn we er goed van afgekomen. De beelden op de tv waren echt verschrikkelijk, het meeste van de jersey shore is verwoest. Lavalette waar we in september 2 weken hebben verbleven was bijna helemaal ondergelopen. De eerst 5 rijen huizen zijn daar gewoon weggevaagd. De pier in Seaside Heights met alle atracties erop is verwoest, dit liet echt de kracht van de orkaan zien. De achtbaan lag in het water. Ook de beelden van Queens waren erg, waar een woonwijk is platgebrand. Het is onvoorstelbaar helemaal omdat het zo dichtbij gebeurd en veel plaatsen die erg ijn getroffen heb ik zelf ook bezocht.

Tegen het einde van de week begon het normale leven weer een beetje, meer winkels gingen open hier omdat ze stroom terug hebben. Afgelopen zondag heb ik ook de stad bezocht, hier was niet veel van de orkaan te merken behalve dat een van de parken was gesloten.

Mijn hostvader is nog steeds 16 uur durende shifts aan het werken omdat nog steeds delen van New Jersey zonder stroom zitten. Ze doen er alles aan het weer werkend te krijgen, want ja vandaag hebben we bezoek gekregen van een andere storm. Gelukkig niet zo hevig als Sandy maar vanwege alle beschadegingen en puinhopen hiero zijn toch mensen geevacueerd. En deze storm brengt sneeuw met zich mee, wat dus erg koud is voor de mensen zonder stroom. Er ligt hier al een aardig laagje op de grond nu. Gelukkig word het einde van de week weer warmer.

En laten we hopen dat het de laatste grote storm is!

Dan toch echt terug naar het gewone leven, inmiddels heb ik me eerste Washington class gehad en dat was best interessant. Helemaal nu we gisteren de presidentsverkiezingen hebben gehad. We werden daarmee doodgegegooid op de tv voor maanden, en helemaal de afgelopen weken. Zoals de meeste waarschijnlijk al weten heeft dus Obama gewonnen, tot vreugde van mijn hostouders. Het was best interessant dinsdagavond de uitslagen te bekijken, vanwege de tijdsverschillen kwamen op verschillende tijden de uitslagen van de staten binnen.

De werkdagen verschillen eigenlijk niet echt, het gaat allemaal lekker zijn gangetje en het is raar om te bedenken maar mijn laatse 4 weken zijn aangebroken.

Toen was het vorige week woensdag Halloween, vanwege de orkaan waren we dus in Maryland en hebben de kinderen daar Trick or Treat gedaan. Verkleed als New York Giants Footballplayer en Cheerleader gingen Matthew en Sarah langs de deuren. Eigenlijk bijna hetzelfde als Sint Maarten maar dan verkleed en geen liedje. Maar omdat we in ‘’Ravens’’ gebied waren, de football club van Baltimore waren niet alle mensen het eens met de outfits van de kinderen haha. Maar het werd ons vergeven vanwege Sandy.

Dat weekend daarvoor heb ik met een groep meiden in de stad Halloween gevierd. Die zondag daarvoor was ik met Elna NY in gegaan voor een kostuum. Wat een drama!!! Hahahaha ik ben er wel achter, verkleden is niet echt mijn ding. Dus die dag niets gescoord, en na 100x van gedachte te zijn veranderdben ik voor het 80’s thema gegaan. Glittertop gekocht, haarband, nepwimpers, grote ketting, knalroze lipstick en ik was er klaar voor.

De avond van ons Halloween feest hadden we een hotelkamer geboekt, hier gingen we ons klaarmaken en een klein feestje vieren voordat we uit gingen. Ik heb me haren opgetist en alles aangedaan. Uiteindelijk was het toch best leuk, omdat hier echt iedereen zichzelf verkleed.

Rond 10en gingen we richting de club, het was de Skyroom dichtbij Times Square. Het was echt een hele gave club met dakterras dat uitzicht gaf over de hele stad. We hebben hier een ontzettend leuke avond gehad in onze kostuums en werden bijna de deur uitgezet haha.

Daarna een paar uurtjes geslapen en zijn we nog even wezen ontbijten/lunchen bij een diner en zijn we vanwege Sandy op tijd naar huis gegaan.

Afgelopen zondag waren we dus voor het eerst weer in de stad na de orkaan, er was niet zo heel veel van te merken en we hebben een leuke dag gehad. Niet zozeer veel gedaan maar gezelig gelunched en gekletst en door Manhattan gewandeld.

Nu is het woensdag 7 november, morgen word ik 23! Het is een gek gevoel mijn verjaardag van huis af te vieren maar het word vast gezellig. Pete en Renee nemen me morgenavond mee uit eten naar een Hibachi restaurant. Dit is een Aziatisch restaurant waar voor je neus word gekookt.

En deze zaterdag hebben we weer met een groep meiden een apartementje in de stad geboekt en gaan we lekker uit om mijn verjaardag te vieren! Heb er erg veel zin in! Want mijn verjaardag vier ik waarschijnlijk maar eens in me leven in New York.

Ik ga er weer een eind aan breien, aangezien ik al weer een hele boel heb opgeschreven!

Liefs Martine xx

Reacties

Reacties

Margriet

Hoi Martine, je kunt terugkijken op een heel speciaal jaar.
Geniet van je laatste 4 weken. Fijne dag vandaag

annette brakenhoff

een onvergetelijk jaar, dat kan niemand je meer afpakken.
heel veel plezier op je verjaardag en geniet ervan

Marlies

Hoi Martine! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Heel veel plezier! Interessant om je verhaal te lezen. Heftig.
Geniet van alles!! groetjes, Juna, Jetze, Leonard en Marlies

Sandra

Gefeliciteerd!!
Tot over 4 weken.

Groetjes van alle Schneidertjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active