martinestet.reismee.nl

10 Months!

Hallo Allemaal!

Ik kan het eigenlijk niet geloven! Afgelopen vrijdag was ik al weer 10 maanden in the USA, het voelt zeker niet zo lang en zelfs met mijn verlenging zit ik al over de helft van me verblijf.

Herfst is hier zondag echt begonnen, want ja vrijdag was het hier gewoon nog 27 graden! Vanaf zondag is er dus veel regen, donkerte en vallende bladeren. En daar komt bij dat Amerika zich aan het klaarmaken is voor Halloween, hier en daar zijn al huizen versierd, alle reclames zijn voor kostuums en het snoepgoed ligt al in de winkels voor het Trick or Treat.

Het is al weer meer dan een maand geleden dat ik heb geschreven heb. In de tussentijd hebben we een boel gedaan!

We zijn de twee middelste weken van september 2 heerlijke weken naar het strand geweest. Pete en Renee hadden een beachhouse gehuurd in Lavallette, New Jersey. We zaten echt met 3 stappen op het strand. We hebben prachtig weer gehad, elke dag lekker gezond en in het water geweest. Het was voor mij ook een soort vakantie. Renee haar ouders waren ook met ons mee dus ik hoede maar om de 3 dagen met de kinderen op te staan omdat we rouleerde. Dat was echt luxe, dus ook een beetje uitslapen zat er bij voor mij. Lekker elke avond buiten eten op het dek en veel bbq-en.

Een dag kwam het water zo hoog op zodat de zee helemaal tot aan de duinen was, dit was een aparte waarneming... verder had ik mazzel die dag want ik heb ver in de zee Walvissen gezien. Iemand attendeerde er mij op en dat was heel gaaf te zien.

Dat waren niet de enige bijzondere beesten die ik die weken heb gezien, toen ik met Matthew een ochtend vroeg even op het strand gingen wandelen zei een vrouw dat er dolfijnen zwemde in de oceaan. En ja hoor we hebben verschillende schooltjes dolfijnen langs zien komen, ook een aantal die uit het water springde. Dat was echt heel erg gaaf om t zien.

Het weekend dat we thuis kwamen had ik al weer van alles te doen. Met mijn oude cluster mocht ik mee op hun clustermeeting. Ze gingen namelijk naar Lancaster County in Pennsylvania. Dit is een gebied waar nog veel Amish wonen.

Die dag vroeg opgestaan voor de busreis daarheen, we gingen eerst de Hershey Factory store bezoeken. Hersheys is denk ik het grootse chocolademerk in Amerika (niet te eten trouwens haha) hier hadden ze een soort van Carnaval Festival Efteling ritje waar ze je lieten zien hoe de fabriek werkte. Daarna werd je natuurlijk gedropt in de winkel vol met chocolade.

Vanuit daar gingen we verder naar een Amish winkel en boerderij, in de winkel werder voornamlijk een boel stoffen verkocht en Quilts. Ik heb voor mama ook een mooi stukje stof gekocht. Daarna konden we rondlopen op een boerderij waar ook een Amish man zat waar je vragen aan kon stellen. We waren allemaal foto's aan het nemen, en er liep ook een heel boeltje Amish kinderen rond maar blijkbaar mogen ze niet gefotografeerd worden dus de kinderen werden erg boos.

Vanuit daar gingen we naar een grote Farmersmarket waar Amish mensen hun producten verkopen, voornamlijk veel verse bakkersproducten. En ik was in de zevende hemel want ja bij een stand verkochten ze echte drop!! De eerste keer dat ik dat hier ik Amerika heb gevonden buiten een Nederlandse winkel. Dus ik heb mezelf verwend met een doosje Honingdrop, Muntdrop en Zoutedrop. Heb het een aantal meiden laten proeven, ik geloof dat geen een het in haar mond heb gehouden haha. In Lancaster county hebben veel plaatsen rare namen, zo was de farmersmarket in Bird in Hand, heb je een plaatsje dat Virginville heet en wij zijn uiteindlijk ook nog naar een pretzelfabriek geweest die in het plaatsje Intercourse was. Tot grote gein onder iedereen natuurlijk.

Het was erg interessant om in Lancaster county te zijn, het is apart om Amish mensen tussen ons ''gewone'' mensen te zien leven. Met hun paarden en buggy's, er zijn zelfs speciale parkeerplaatsen voor hen. Ook leven ze zonder elektriciteit en hebben ze speciale klederdracht. Ze hebben een erg sober leven, en dat is je moeilijk voor te stellen in het jaar 2012.

Als afsluiting van de dag hebben we in een Amishrestaurant gegeten, dit was erg lekker.

Die zondag daarna ging ik met Alison en Elna naar NY. Eerst hebben we in de rij gestaan voor musicalkaartjes, daarna gingen we lunchen bij de kroeg waar de kroeg in de serie How I Met Your Mother is op geinspireerd. Dat was wel grappig al lijkt het niet echt op de kroeg in de serie. Daarna gingen Elna en ik naar Broadway!

We hebben Rock of Ages gezien, was echt geweldig. We hadden geweldige plaatsen op rij 4 precies in het midden. We hebben onzettend genoten en het was supergoed.

Daarna begon het gewone leven weer na twee weken vakantie, al hadden Elna en ik wel weer iets supers om naar uit te kijken. Want we hadden die zondag besloten dat we naar Washington zouden gaan het komende weekend. Dus die maandag heeft Elna de busreis en tours geregeld en heb ik het hotel geboekt.

Dit was voor Matthew de tweede week dat hij naar school ging, want hij is begonnen met preschool. Met een rugzak die groter is dan hemzelf gaat hij nu drie ochtenden in de week naar school.

Dus op vrijdagavond 28 september hadden Elna en ik afgesproken in NY, want die nacht zouden we de nachtbus nemen naar Washingtn DC. We hebben eerst nog gezellig gegeten en wat drankjes gedronken in het Meatpacking District en zijn toen om half 2 s’ nachts op de bus gestapt naar Washington DC. Velen zullen wel denken jullie zijn gek, wij vonden dat natuurlijk eerst niet zo maar na 3 uur slaap en veel hobbels en bobbels aangekomen in Washington DC vonden we onszelf ook wel een beetje gek haha.

Maar we zouden maar zo’n 32 uur in Washington verblijven dus we wilden het meeste van ons bezoek maken. We zijn eerst naar ons hotel gegaan om onze koffers daar te brengen en hebben ontbeten. Toen was het om 10 uur al weer tijd voor onze eerste tour. Elna had een gratis Washington DC by foottour geregeld. Dit is iemand uit de stad zelf die vrijwillig mensen rondleid door de stad. Aan het einde word natuurlijk wel stiekem verwacht dat je een tip geeft :).

Dit was superleuk en interressant, we hebben de hele National Mall belopen. We hebben hier het Capitol building gezien, het George Washington monument, 2nd World War monument, de Reflection Pool, het Lincoln Monument en de Vietnam War monument. De National Mall is een groot gebied waar al deze dingen in een soort van rechte lijn van elkaar liggen. Als afsluiting hebben we natuurlijk het Witte Huis gezien. Onze tour was echt leuk en interessant, het is leuk om het van een local te horen omdat het niet het standaard praatje is wat de meeste toeristen krijgen te horen.

De tour duurde ongeveer 3 uur, daarna hebben we even gelunched en zijn naar het hotel gegaan om in te checken. We hebben gedouched en even een powernap gedaan. We hebben wat in de stad gelopen en toen was het tijd voor onse bustour die door dezelfde organisatie werd gedaan.

We hebben ook weer delen van de National mall bekeken, maar zijn ook iets buiten de stad gegaan om het Thomas Jefferson monument te bekijken wat uitkijkt over een meer en het George Washington Monument, we zijn ook naar het Martine Luther King Jr. Monument geweest en het Iwo Jimo monument. Dit ligt dichtbij de grote begraafplaats Arlington, dit hebben we helaas niet gezien.

We zijn langs het pentagon gereden naar het National Airforce Monument, vanuit daar had je mooi uitzicht op de stad. Toen gingen we terug richting de stad en hebben we nog het Lincoldn monument gezien bij avond en het witte huis. Hier eindigde de tour, dit was ook weer een superleuke en interessante tour. Want als we van plek naar plek reden werd er ons van alles over het volgend komende verteld.

Daarna hebben Elna ik nog wat gegeten, we hadden grootste plannen om lekker uit te gaan maar de 3 uur slapen in de bus brak ons toch wel op dus zijn we lekker ons bed ingedoken omdat we ook nog wat van onze zondagochtend wilde maken.

Die zondagochtend hebben we nog het Korea monument bezocht en zijn we naar het Holocaust museum geweest. Dat was echt zo ontzettend indrukwekkend, ik heb er geen woorden voor.

Het was 4 verdiepingen, je begon op de 4everdieping waar een route was met allerlei videobeelden, foto’s, items en verhalen over hoe Hitler aan de macht kwam en wat zijn ideeen waren. Ook werd hier een film gespeeld over de haat tegen het jodendom door de eeuwen heen.

DE 3everdieping was over hoe Hitler uiteindelijk de macht kreeg en de oorlog begon, en hoe voor de oorlog begon er ook al kampen en gebieden bestonden voor enkel joden, en onder andere ook roma’s. Het waren heel veel foto’s, kledij uit de kampen en verhalen over hoe het was in de kampen en hoe de oorlog verging.

De 2everdieping ging voornamlijk over de kampen, dit was echt verschrikkelijk om te zien. Er waren barakken uit Auswitz, kledij, foto’s, een mini replica van een gaskamer, en een brug waar je over een zee van schoenen liep. Dit waren schoenen van kampbewoners van Auswitz die achter zijn gebleven voordat ze de gaskamers ingingen. Je kan het je bijna niet realiseren en de geur was verschrikkelijk. Ook hadden ze een treinwagon die naar een van de kampen was gereden vol met joodse mensen.

De 1everdieping was over hoe de oorlog uiteindelijk eindigde en daarmee ook de kampen. Ook was er een lange lijst van namen met hier een daar een verhaal over de mensen achter de naam. Dit waren mensen die in de oorlog joodse mensen hebben gered. Het was interessant om te zien dat er een heel aantal verhalen waren over Nederlandse mensen waren, ook waren hier en daar wat items in het museum geleend van een museum uit Haarlem.

Het was zo verschrikkelijk indrukkwekkend, ik mocht geen foto’s maken dus kan jullie niet echt een beeld geven.

Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan, hebben onze koffers opgehaald en zijn naar de busstation gegaan. Hier hebben we nog even snel gelunched en zijn we om 3 uur de bus weer terug in gegaan richting NY. Hier waren we weer rond kwart over 8 en en gingen we beiden met de trein naar huis. Het was een super weekend, en ik vind Washington echt een super stad.

Ik ga in november ook nog een weekend heen voor school, net zoals ik met de Niagara Watervallen heb gedaan doe ik dat nu met Washington. Ik ga dus weer 3 dagen naar school en dan een weekend weg om over Washington te leren.

Het weekend na Washington was weer een gewone werkweek, al was maandag wel even anders omdat Renee, ik en de kids naar de Philadelphia Zoo gingen. Dit was leuk, we hadden super weer en het was niet zo druk.

De week vloog weer voorbij, afgelopen weekend heb ik even lekker niets gedaan omdat ik een paar drukke weekend had gehad. En soms is dat ook gewoon wel even lekker, ik heb zaterdagavond wel even een paar uurtjes gewerkt maar heb lekker uitgeslapen haha.

Zaterdag begint mijn eerste Washington class, daar kijk ik ook wel naar uit want het is leuk om weer nieuwe meiden te ontmoeten!

Het is weer een lang verhaal geworden, over 2 maandjes ben ik al weer lekker een maandje thuis en kan ik lekker kerst en oud en nieuw thuis vieren en dan ga ik nog weer terug voor 6 maandjes.

Liefs en groetjes!

Xx Martine

Reacties

Reacties

tante Thea

Hoi Martine, weer ontzettend leuk om van al je belevenissen mee te kunnen genieten langs deze weg! Als je Nederland maar niet heel saai gaat vinden na zo'n jaar Amerika met alles wat je daar doet! Gelukkig hebben we hier familie en drop in overvloed, zodat je toch deze kant weer opkomt! Groetjes ook van ome Rob natuurlijk. X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active