martinestet.reismee.nl

16 dagen in the USA

Ik ben hier al weer 16 dagen, de tijd vliegt echt voorbij.

Vorige week maandag was mijn eerste werkdag. De oude au pair was er gelukkig nog tot en met woensdag om me in te werken en rond te leiden hier in de omgeving.

Ik heb dus nu in totaal 8 dagen gewerkt, me dagen zien er ongeveer zo uit:

Ik sta zelf rond half 7 op om me klaar te maken, dan moet ik de jongens om 7 uur wakker maken. Ik ga dan naar beneden om het ontbijt te maken. Rond 8en gaan we naar school toe, ze hebben hier geen bussysteem dus ik breng en haal ze elke dag. Eerst rijden we naar de Middleschool waar Haydn naar school gaat, dan rijden we door naar Gradeschool waar Wyatt naar school gaat.Ik ben dan rond half 9 weer thuis.Op maandag en dinsdag doe ik de was van de jongens. En dat is hier makkelijk. Op maandag doe ik Wyatt zijn was, alles mag bij elkaar en alles gaat in de droger. Strijken hoeft ook niet, dinsdags doe ik Haydns was, hetzelfde als dat van Wyatt.

Op vrijdag moeten de bedden worden verschoond, dus was ik de spullen hiervan.

Tegen half 3 rij ik weer naar Wyatt zijn school op hem op te halen, daarna rijden we door naar Haydn zijn school om hem op te halen. Vanaf dan ben ik bezig met het helpen van huiswerk maken, koken etc... Rond half 7 komt Tom, de vader, thuis en ben ik klaar met werken.

De Gradeschool wat je als basisschool kan beschouwen is hier enorm, niet zoals thuis verschillende kleinere scholen in een gemeente. Er is hier een grote basisschool heft heeft 3 verdiepingen en het is een imens gebouw, best intimiderend voor kleine kinderen. Het lijkt meer op een middelbare school.

Het werken is erg wennen, alles is natuurlijk wennen. Dat is ook niet zo gek. Het is echt een andere cultuur, natuurlijk westers maar niet te vergelijken met Nederland. Helemaal nu rond kersttijd. Het gaat hier niet zozeer om de geboorte van Jezus, meer om de kerstman, veel cadeaus en opblaasfiguren in voortuinen. Sommige mensen worden hier helemaal wild met kerst, een huis hier verderop in de straat heeft 15 opblaasfiguren in hun voortuin staan... plus honderden gekleurde lichtjes.

Het valt me toch een beetje tegen, niet vanwege de kerst. Maar je gaat toch bij een gezin in huis wonen, dat is best heftig zo af en toe. Het is enorm aanpassen en dat is absoluut niet erg. Maar om eerlijk te zijn was het toch best een shocker om hier in huis te komen, het is hier chaos en vies. Ik ben ook niet de netste persoon op aarde, en mijn kamer thuiswas vaak ook niet heel erg netjes maar dit was wel even wennen. Dat is het nog steeds trouwens dus ik moet even kijken hoe dat loopt.

Afgelopen weekend heb ik het hele weekend in New York gespendeerd. Dat is hier met een overstap maar 70 minuten met de trein vandaan! Echt een geweldige stad.

Zaterdag ben ik alleen de stad in gegaan, ik had au pairs benaderd om te gaan maar ze moesten allemaal werken. Dit waren meiden die ik tijdens de orientatie week heb ontmoet. Zij wonen ook in de omgeving van New York

Zondagochten had ik mijn eerste clustermeeting. Een clustermeeting is een bijeenkomst van je cluster waar je deel vanuit maakt. Dit bestaat uit allemaal au pairs die in je omgeving wonen en een local coordinator. Die dit organiseert, maar die er ook voor je is tijdens probleempjes etc.

We gingen schaatsen op Bryant Park, dit is midden in New York. Ik als Nederlander zou moeten kunnen schaatsen, maar zelfs met 3 jaar schaatsles in mijn kinderjaren ben ik het toch echt verleerd. Ik heb net aan twee rondjes levend gehaald, ik heb voornamelijk lekker zitten kletsen met een aantal au pairs. Er was ook een meisje die ik tijdens te orientatie heb leren kennen, zij zit in een ander cluster maar onze clustermeetingen waren die dag samen.

Niet heel veel meiden nog ontmoet omdat iedereen een beetje zijn eigen weg ging maar ik had na de meeting afgesproken met twee meiden van de orientatie. Eentje daarvan was ook op de meeting, wat ik al eerder vertelde. Die meiden hadden ook weer met andere afgesproken en zo eindigde we met een groep van 7 meiden in de stad. Erg gezellig om nieuwe mensen te ontmoeten, twee meiden daarvan die ook redelijk dicht bij mij wonen. We waren in totaal met 2 Nederlandse en 5 Zuid Afrikaanse meiden. We hebben eerst wat rondgelopen op Times Square en daar een broodje gekocht in een ''Europese Bakker''. Vanuit daar hebben we de metro genomen richting de Staten Island Ferry. Dit is een gratis ferry die vaart van Manhatten naar Staten Island, een woonwijk op een eiland. We wilen niet Staten Island gaan bekijken maar het Vrijheidsbeeld, deze ferry vaart redelijk dicht langs het Vrijheidsbeeld. Een hele leuke manier dus om gratis er langs te kunnen varen. Toen we heen en weer waren geweest hebben we nog een stuk gelopen. We kwamen lans het Native museum, dit gaat over de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Hier zijn we niet naar binnen geweest, schijnt wel heel interessant te zijn. Toen kwamen we langs 2 monumenten, 1 daarvan bestaat uit een gedeelte van het World Trade Center. Een grote bol dat de aanslag enigzins heeft overleefd. Het andere monument was erg leuk, dat ging over het vedrag tussen de Native Americans en de Nederlands ergens in de 1600's. Er staat een beeltenis op van een Indiaan en een Nederlander, een tekst aan twee kanten... een in het Nederlands en een in het Engels. Grappig om iets Nederlands te lezen in New York.

Daarna zijn we verder gelopen naar Wall Street, de bull die daar staat en de echte straat. Het was zondag dus geen drukke bussinessmannen in strakke pakken gezien.

Wel een Zuid Koreaans koor dat kerstliederen aan het zingen was, de ''leider'' benaderde Patty, het andere Nederlandse meisje, hij vroeg waar ze vandaan kwam. Dat was erg grappig, de man bedankt haar meteen voor Guus Hiddink (WK 2002 als ik het me goed herinner), zei dat ze op hem leek en omhelsde haar helemaal. Gekke mensen vind je hier en daar toch haha.

Toen hebben we de metro weer terug genomen naar Times Square om de dag nog even af te sluiten met wat warms te eten, want wat was het koud! Me benen hadden amper nog gevoel haha. Daarna zijn we allemaal weer onze eigen kant op gegaan om naar huis te gaan. Het was een erg geslaag weekend.

Deze week is mijn tweede week werken en mijn eerste helemaal zelfstandig. Het gaat wel goed tot nu toe, er zijn nog wel wat dingen die ik met mijn hostparents wil bespreken maar dat is logisch. En nu komt ook de kerst eraan, dat maakt je wel iets meer realiseren dat je ver van huis ben. En dat is best wel lastig soms. Ik ben nog druk bezig met wat last minute kerstcadeautjes kopen, en dat is verdomd lastig voor mensen die je pas twee weken kent.

Maar ik wil iedereen heel erg fijne kerstdagen wensen een een gelukkig 2011!

Liefs Martine

ps. Iedereen die gereageerd heeft op mijn eerdere verhalen bedankt, het is erg leuk om reacties te krijgen! :)

Reacties

Reacties

Patty van Dijk

Hahaha!!! De Zuid-Koreaan inderdaad! Was zo grappig!

isis

He martine,

Wat een super leuke verhalen zeg...
Je maakt wat mee hoor maar echt leuk om te lezen dat het goed met je gaat!
Begrijpelijk ook dat het af en toe best wennen is en zeker rond kersttijd!
Ik hoop voor je dat je je plekje een beetje kan vinden.
Het is once in a lifetime dat je dit meemaakt super tof van je dat je hebt doorgezet!!

Liefs isis

annette brakenhoff

Hoi Martine,

Wat stoer van je om te schrijven dat het nog erg wennen is en dat niet altijd alles even leuk is. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik dat inmiddels allang gehoord had.
Maar ik vind het super om het ook van jouzelf te lezen.
Geniet vooral van de dingen die wel leuk zijn. Mooi om te lezen dat je al met zoveel meiden op stap bent geweest. En ook goed want dan kun je wat ervaringen uitwisselen.
De clienten missen je. Maar vooral Rene geniet erg van het zoeken naar jou op face book.
Zet 'm op Martine , je kunt het, weet ik zeker!!!!!!!!!!!
Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal tussen al je bezigheden door.

groeten van Annette en probeer evengoed te genieten van de kerstdagen en het nieuwe jaar. Je krijgt maar 1x de kans om het op deze manier mee te maken.

Sandra

Lieve Martine,

Ik wil je namens ons allemaal fijne feestdagen wensen en een heel gelukkig nieuwjaar.
Soms is het even moeilijk maar straks ben je supertrots op jezelf dat je dit fantastische avontuur hebt meegemaakt.

Veel liefs van Sandra (en alle andere Schneidertjes natuurlijk)

tante Thea

Heerlijk je verhaal te lezen Martine. Van de week nog geskyped bij jullie thuis met je, maar nu lees ik je belevenissen en wat schrijf je gezellig. Heb je een dip: ga lekker schrijven, dan moet je je daar op concentreren en heb je geen tijd voor sombere gedachten. Heb vreselijk gelachen om het verhaal van het verkeerd gekozen 'kapsel' van de hond, dat kan je toch niet bedenken hier (grinnik). Ben wel jaloers op je winkeluitstapjes in New York! En dan ook nog in kersttijd. Houd de jongetjes lekker kort, doe het met humor en blijf die vrolijke meid die hierboven op de foto staat (héél leuk!). Veel liefs en groetjes van ons.

Margriet

Hoi Martine, leuk om je verhalen te lezen. Wat heerlijk dat je zo dicht bij new York woont. Schitterende stad hè? Leuk dat je al meiden hebt leren kennen. Kan me voorstellen dat je nog even aan de jongens en aan de nieuwe situatie moet wennen. Het gaat nergens zo als thuis. Neem je wel wat opblaas figuren mee als verassing voor je ouders en ook heel veel lichtjes. Maar vooral die opblaas figuren zullen ze prachtig vinden. Meis heel fijne feestdagen en een gelukkig 2012. P.s. Tip: ga nou niet weer op zondag naar wall street. Dom dom dom. Rijke mannen in strakke pakken .wat wil een vrouw nou nog meer. Gewoon tackelen . Blond zeker?..... Liefs margriet

marja

Hallo Martine ik geniet van je verhalen en natuurlijk is het moeilijk maar je maak wel een heleboel mee.
Maandagochtend ben ik glissend en glijend naar het station gegaan en op mijn werk konden mijn collega's niet komen omdat de bussen niet reden van de gladheid.
Verder waaide het deze week veel en regende het ook het zijn echt de donkere dagen voor Kerst.
Kennen ze dat bij jullie ook? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Met andere woorden weinig nieuws en als ik dan jouw verhalen lees ben ik jaloers.
Ik denk aan je. Groetjes

Esther en Marco (+ kids)

Hoi Martine, leuk om je belevenissen te lezen! En begrijpelijk dat het wennen is en vooral zo anders. Maar je maakt het toch maar mee! We willen je fijne feestdagen wensen. Take care!

Rolf, Petra, Noud en Suus

Hoi Martine, leuk om je verhaal te lezen en de foto's te zien van je bezoek aan New York; kan ik toch wel een beetje jaloers op worden! Leuk!!
Hoop dat je gezellige dagen krijgt en wij kijken uit naar je het volgende verhaal!

Frank en Monique Rick en Lieke

Jij ook bedankt voor je leuke kaart en we wensen je vanuit Uitgeest een heel gezellige jaarwisseling toe en geniet met de meiden!!!!!
Groetjes van ons

Gertruud

Martine,
Even de groetjes uit UItgeest.succes verder.

Monique en Frank

Goed gedaan Martine! Gaat zeker vlot lukken.

Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active